frågor och svar
Här kommer svar på frågastunden vi hade innan! Om det är något mer ni vill veta kan ni fortsätta mejla och skriva kommentarer så svarar vi på samma sätt som ni frågade.
Varför har ni valt att cykla med trajkarna och inte med vanliga cyklar?
Tänk dig att sitta på nåt som kallas säte och inte sadel. Att minska luftmotståndet med hälften och kunna rejsa ner för backarna. Har man chansen att pröva en liggcykel ska man definitivt ta den. Så vi frågade nicebikes om vi fick låna trajkar för resan och det fick vi.
Hur länge har ni tränat på trikarna innan ni började er långtur?
I vår har vi cyklat på vanliga cyklar och vi började ungefär en vecka före avfärd att träna på trajkar. (Malin lite innan, då hon hade tillgång till en hemma.) De azub-trajkar som vi använder för resan blev faktiskt ihopskruvade mindre än en vecka innan vi gav oss iväg.
Har ni märkt någon skillnad mot att trampa klassisk tvåhjuling, ser ni någon nackdel?
Den enda nackdel vi märkt av är att det blir väldigt skumpigt och tämligen svårcyklat på grovt grus, och extra tungt med all packning förstås. De däck vi har är anpassade för asfalt, men lyckligtvis är Sverigeleden till största del asfalterad. Därtill är trajkar inte särskilt praktiska att leda, eftersom att styret sitter så lågt ned. På bra vägar finns dock ingen anledning att leda trajken.
Märker ni av någon skillnad i hur fort ni kör?
I nedförsbackar går det helt klart snabbare, uppför lite segare. Det senare är bara bra, för då kan man trampa hur sakta som helst utan att tippa istället för att antingen behöva stiga av och gå eller ta ut all energi på en jobbig uppförsbacke. Lite svårt är det också att jämföra trajkarna med när vi cyklar i vanliga fall, eftersom vi har packning nu till skillnad från annars.
Så hur känns det i bena efter några dagars cykling?
Efter 11 dagars cyklande utan vilodagar kände vi oss ganska trötta i ben och knän. Vi var ju inte direkt vana att cykla varken så långt eller med så tung packning, men det lär väl gå lättare ju mer vältränade vi blir. Nu har vi vilat i två dagar, och känner redo för resans nästa etapp.
Hur många mil tänker ni köra och hur lång tid planerar ni att det kommer ta?
Resans totala längd är 262 mil, från Karesuando till Göteborg. Vi tror att det ska ta ungefär två månader, mer eller mindre.
Hur långa dagsetapper kör ni?
Vi utgår ifrån att cykla omkring 5 mil per dag, för att hålla oss till planeringen (där vi även räknar med ett antal vilodagar). Ibland blir det mindre och ibland blir det dubbelt så långt som vi tänkt oss – det beror mycket på vädret, var vi befinner oss, hur det känns, och så vidare.
Beskriv gärna er själva eller varandra med några meningar.
Sofia om Malin: Malin är en av de mest förnuftiga personer jag känner. Hon säger vad hon tycker, dricker sitt te med jämna mellanrum, och får ibland ett fundersamt ansiktsuttryck – varpå hon helt appropå ingenting kan komma med en matlagningsidé eller annat.
Malin om Sofia: Sofia är en intelligent människa med höga ideal. Mycket förnöjsam, vilket märks på hennes sätt att äta efterrätt (supersmå tuggor så det räcker i en evighet). Datorer/tekniska prylar är inte hennes starka sida, men det hon saknar i tekniskt kunnande tar hon igen i konstnärlig talang.
Vi beskrev oss själva i bloggens begynnelse, vilket man kan läsa om i ett tidigare inlägg.
När kommer ni till Ramsele?
Enligt våra beräkningar bör vi vara där om 12-13 dagar, om allt går som det ska. Det ser vi fram emot!
ENGLISH
Q&A. For English, please use Google Translate.
Sidan med frågor och svar var bra, fick jag veta mycket som jag undrat över. Nu får ni fortsätta cykla i solsken i st. f. regn och i Arbro och Sundborn finns vänner som väntar på er. Kram Berit
Intressanta cyklar ni använder - blir lite nyfiken - kör ni med cykelskor eller vanliga skor? På "vanliga" cyklar tycker jag att det är den sak som gör störst skillnad på hur jobbigt det är. Lycka till på resan
Powered By Porridge: Vi har vanliga skor, är inte så avancerade cyklister ännu. ;)