våra drömmars tätort

När man hör ordet Pajala tänker nog de flesta som inte varit där själva på Mikael Niemis bok Populärmusik från Vittula. Åtminstone jag föreställer mig ungar som kutar omkring i skogar och skjuter på varandra med luftgevär och får bilder i huvudet av rödsvettiga gubbar som tävlar om vem som kan sitta kvar längst i bastun. Efter att ha läst den boken ville jag flytta till Pajala. Allvarligt alltså. Jag vet inte varför, varken supartävlingar eller machomentaliteten kändes särskilt lockande för mig som inte dricker och som är jämlikhetssträvare. Men det fanns ändå något där som kändes så tryggt och mysigt på något vis. Förstår ni vad jag menar?

 

 

I Pajala bor ungefär 2000 människor (senast någon räknade), vilket gör orten till den största vi hittills besökt på vår resa. Människor! Igår fick vi ett fantastiskt mottagande, som vi berättar mer om lite senare idag.

 

/Malin

 

ENGLISH

Owing to a book, all I can think of when I hear Pajala – which is the village in which we are at the moment – is boys shooting on each other with airguns and old sweaty men sitting in a sauna. Haha. Still, because of the same book, Sofia and I are really excited about going here and to see the village with our own eyes.


kommentarer
postat av: Emma

Jäklar vad ni pinnar på brudar! Mer bilder vill vi ha! =D



Fortsatt lycka till!

2011-06-19 @ 13:29:10
postat av: ullrika

Så häftigt att en ganska liten by i mina ögon sett räknas som "stor" :)



Härligt med vänliga människor dock. Nu ska jag läsa om ert mottagande!

2011-06-21 @ 12:30:43
URL: http://ullrika.se

kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (hemligt för alla utom oss)

din hemsida eller bloggadress:

kommentar:

trackback
RSS 2.0