shit, nu dör jag

Innan nån blir rädd och upprörd, ska jag säga att jag mår bra och bara har några skrubbsår. Hamnade i chock först, men har nästan hämtat mig helt nu.

 

Idag blev jag påkörd. Ganska ordentligt påkörd. Och ungefär såhär gick det till enligt mig (och ett vittne): Vi är påväg förbi en rondell och Sofia cyklar före mig över ett övergångsställe. En bil saktar in och när Sofia är över stannar den. Jag tror att bilen har stannat för att släppa över mig, så jag trampar på. När jag är just framför börjar den gasa och kör rakt på mig, som välter med cykeln och hamnar klämd mellan framhuven och marken. I det här läget tänker jag: "Åhnej, nu går trajken sönder."  Nu tror man kanske att det tar slut här, att det var hela historien. Att bilen bromsade när föraren märkte att den körde på någon. Men riktigt så tur hade jag inte. Istället för att bromsa trycker föraren (troligen i panik/förvirring) på gasen. Ungefär nu tänker jag det som står i rubriken. Trajken och jag trycks fram några meter innan bilen äntligen stannar.

 

Det som händer efter är lite förvirrat. Jag vet vad som hände, men inte riktigt i vilken ordning. Vi får förarens namn och uppgifter innan han åker. En kvinna (vittnet) kommer fram och berättar vad hon sett - att bilen stannat och sen gasat när jag körde framför. Vi ringer pappa och berättar vad som hänt. Vi ringer Sundsvallspolisen som säger att de har fullt upp med Gatufesten och "ni vet väl att det var hennes fel?" En man stannar och frågar vad som hänt. Han får veta att jag blivit påkörd och vi undrar om det finns nån cykelverkstad i Timrå, där vi befinner oss. Nej, det finns det inte, den fick läggas ner för fem år sedan. Men hur tur har vi inte - mannen som stannat var ägaren till den cykelverkstan. Han hämtar en släpvagn och tar hem trajkarna och oss till sig och fixar den som blev påkörd helt gratis. Vi hade fortfarande två mil kvar till Sundsvall...

 

Till sist kommer i alla fall polisen och jag får göra en anmälan. Sen kommer en kompis och han och Sofia tar trajkarna in till Sundsvall.

 

Trajken som blev skadad är fortfarande inte helt ok, det var en kamp för Sofia att ta den de två milen in till Sundsvall. Vi vet inte riktigt vad det sitter i, kanske är det bromsen, kanske är det för att ena hjulet är lite snett. Får se imorn, nu är vi trötta och ska sova.

 

/Malin


kommentarer
postat av: CT

Men oj så hemskt!! Ursch! Riktigt otrevlig händelse det där. Tur att det gick bra iaf, hoppas att ni lyckas laga trajken så att ni tar er vidare på er resa! Många tankar// CT

2011-07-10 @ 00:19:36
URL: http://katatrof.blogspot.com
postat av: Sabina Sandström

Oj jäklar vilken läskig upplevelse! Men har ni hört talas om ödet? ;) Det kan ju inte vara något annat än det när man läser att han som ägt cykelverkstaden var gubben som stannade och frågade hur det gick :P



Hoppas det går bra med trajken och dig Malin!

2011-07-10 @ 02:25:45
postat av: Familjen

Vi är jätteglada att du lever och inte har skadat dig allvarligt. Men fortfarande väldigt upprörda och arga på vakthavande befäl och telefonist på Polisen i Sundsvall som först vägrade att ta emot er anmälan! Att det skulle krävas ett samtal via kollegorna i Luleå där vi befann oss är närmast ofattbart.



Sabina; ödet, kanske. Eller kanske Ödet stavat med stor bokstav? Eller rentav stavat Gud?

2011-07-10 @ 04:35:49
postat av: J

Skönt att du klarade dej, blev själv påkörd på jobbet för ett tag sen, det gick bra men hade lust att vrida av nacken på föraren då han kom och sa "du blev lite rädd där va?" och polisen i sundsvall???



Lycka till!

2011-07-10 @ 07:34:16
postat av: Björn

Skulle gissa att det är hjulupphängningen som har fått en smäll. Vilket kan vara lurigt att åtgärda. Men brukar märkas genom att det känns som man har nått motstånd hela tiden samt att däcken slits ut på bara några mil.

2011-07-10 @ 08:01:59
postat av: Ihlona

Skönt att höra att det gick rätt bra iaf. Gud är med dig gumman <3 Vi blev så oroliga när Robin ringde och sa det. Skandal att polisen inte är mer tillmötesgående, dom får väl sätta in mer folk så alla kan få hjälp. Tragiskt!! Hoppas ni kan fortsätta Er resa och att du kan bearbeta det som hänt. Prata, prata och prata om det så du inte går och bär det inom dig. Kramar till Er från Ihlona och Anders

2011-07-10 @ 08:59:47
postat av: Peter Parnes

Usch vad hemskt. Lycka till med allt!!!!

2011-07-10 @ 09:59:58
URL: http://Www.Parnes.com/blog/
postat av: Gert

Otäckt, tur ändå att du klarade dig någorlunda helskinnad. Hoppas allt fixar sig och ni kan fortsätta på ert trevliga sätt.

2011-07-10 @ 10:34:46
URL: http://cykeltramp.blogspot.com/
postat av: LarsE

Oj, sån tur att det gick relativt bra, men är mycket undrande över polisens agerande. Vem menade polisen i kommentaren "ni vet väl att det var hennes fel?" Det kan inte vara möjligt att det var dej i alla fall??

2011-07-10 @ 12:12:22
postat av: malin/lokalresan

LarsE: Jo, det var mig de menade. En cyklist har ju inte förkörsrätt vid övergångsställe, vilket jag är fullt medveten om. Men vissa bilar brukar ju stanna för att släppa fram en ändå - och det var det jag trodde att den gjorde...

2011-07-10 @ 13:32:55
URL: http://lokalresan.blogg.se/
postat av: l

2011-07-10 @ 13:36:47
postat av: LarsE

Om en bil stannar vid ett övergångsställe, så uppfattar nog de allra flesta att det är Ok för mig att passera!

Hoppas det ordnar sig med cykeln, och med själen!

2011-07-10 @ 13:39:41
postat av: sprithitler

Trafikant skall iaktta den försiktighet som krävs för att undvika olycka. Att cykla ut på ett övergångsställe när en bil har stannat är inte vårdslöst, att inte se sig om när man startar från stillastående vid ett övergångsställe är definitivt vårdslöst!

2011-07-10 @ 14:14:57
URL: http://sprithitler.blogg.se/
postat av: fundersam

Vet du inte att du har väjningsplikt när du cyklar över ett övergångsställe?

Kanske borde ta reda på sånt innan man grinar i tidningen

2011-07-10 @ 16:50:11
postat av: malin/lokalresan

Fundersam: För det första, det var inte jag utan journalisten som gjorde den vinklingen på artikeln. För det andra, läs min svarskommentar till LarsE längre upp.

2011-07-10 @ 17:01:49
URL: http://lokalresan.blogg.se/
postat av: Erik

För det första, ditt fel, men det vet ni. För det andra, jag har full förståelse för polisens prioritetsordning!

2011-07-11 @ 07:37:02
postat av: Emelie

Oj vad hemskt!! Hoppas allt ordnar sig :) Detta är anledningen till varför jag alltid hoppar av cykeln vid övergångställen, så att ingen idiot bilförare ska kunna säga att det var "mitt fel". Han som stannade gjorde fel för han uppgav tvetydliga signaler och enligt en körskolelärare jag har haft får man absolut inte göra så i trafiken. Så de så.



Jag blev nästan påkörd förra vintern (på en cykelväg) men jag hann stanna men jag halkade och föll i backen för det var isigt och halt och bliföraren öppnade dörren och sa, " oj, jag såg dig inte" det var ju ärligt i alla fall.

2011-07-11 @ 08:08:45
URL: http://unvelo.blogg.se/
postat av: Madeleine

men shit vilket pucko! det är så svårt det där om man får cykla över övergångställen eller inte men om bilen stannar så ska man ju släppa fram! och varför skulle han köra på för? idiot. hoppas ni mår bra! ge inte upp för tusan.

2011-07-11 @ 08:24:14
URL: http://bonjourvintage.wordpress.com/
postat av: Johanna

Men NEJ, fy sjuttom vad otäckt!! Tur att det gick så bra som det gjorde i alla fall, trafikolyckor kan ju sluta hur illa som helst. Usch.

2011-07-11 @ 23:44:18
URL: http://lillaj.blogspot.com
postat av: Petterwr

Oavsett vems felet är så är det straffbart för bilisten att ge sig av utan att kontakta polisen och invänta deras ankomst. Straffet är åtminstone indraget körkort så vitt jag vet.



Tur att det bara var cykeln som skadades, och bra att du kom igång direkt igen, lätt att bli skrämd efter något sådant.

2011-07-20 @ 17:39:03
URL: http://pettershpvblog.wordpress.com

kommentera inlägget här:

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress: (hemligt för alla utom oss)

din hemsida eller bloggadress:

kommentar:

trackback
RSS 2.0